2016. március 30., szerda

KEZDETEK

A férjemmel mindketten szeretünk szabad tűzön sütni-főzni. Már zsenge gyerekkorunkban is rajongtunk a bográcsozásért, szalonnasütésért. Az óvodában sült kolbász és saslik volt a jelünk.
Hosszú évek grillezése után egyértelművé vált, hogy ki kell próbálnunk az amerikai típusú barbecue-t. Enni lehet ilyet Magyarországon is, de otthon elkészíteni nem is olyan egyszerű.

A barbecue zárt sütőtérben történő sütés-párolás-füstölés vagy egyszerűbben füstön sütés. Fontos az egyenletes, alacsony hőmérséklet. A másik sarkalatos pont a megfelelő hús beszerzése. Nagy darab, zsírral márványozott hús az igazi. Sertésből könnyebb jót találni mint marhából. A hazai marhákat nem erre elkészítési módra tenyésztették ki és a tartásuk sem olyan ami mellett kifejlődne ez a kívánatos izomtömeg, amit a lágy faggyú erezet tesz szaftossá.


Lehet csirkét és más szárnyasokat is barbecue-val sütni, de mi nem fárasztjuk vele magunkat. Mi csak rendes húsdarabbal foglalkozunk.


AZ ELSŐ KÍSÉRLET

Mivel nekünk csak egy kis öntöttvas grillünk volt, kölcsön kértünk egy fedéllel ellátott gömbgrillt. 

Ez a grillsütő kevés lenne egy jó kis barbecue-hoz.


Ez egy egyszerű szupermarketes gömbgrill volt. Benzinkúton kapható átlagos faszenet és akácfa darabokat használtunk az első sütésünkhöz.
HÚS: a helyi hentesnél vettünk egy kb 3 kilós kicsontozott sertéslapockát.
Száraz pácban két napig érleltük hűtőben. Az amcsik rubnak nevezik a száraz pácot amit grillezéshez-barbecue-hoz használnak, a neten sokféle recept van.

Az én rub receptem:

1 ek só
1 ek puha, sötétbarna cukor
1 ek pirospaprika (magyar)
1 ek chilipor
1 tk fokhagymapor
½ tk őrölt feketebors
½ tk őrölt köménymag

Kezdetnek nem bonyolítottam túl, kifejezetten az egyszerű, letisztult ízvilág érdekelt. Ez a mennyiség kb 2 kilós húsdarabhoz elég, én a dupláját kevertem össze egy jól zárható befőttes üvegben.

A fűszerkeveréket jó alaposan bemasszíroztam a húsba, úgy, hogy teljesen befedte a fűszer a hús felületét.



Egy órával a sütés előtt kivettem a hűtőből a pácolt lapockát. A gömbgrillbe öntöttünk egy adag szenet és begyújtottuk. Mikor parázs képződött betettem a rácsra egy mély tepsit, öntöttem bele forró vizet, erre rátettem egy másik rácsot, arra pedig a húst. Lényeges, hogy a hús alatt közvetlenül ne legyen parázs! A barbecue elengedhetetlen kelléke a párásító edény, jelen esetben a tepsi is. Erről bővebben itt. 
A tetejét rátettem a grillsütőre és az egyik levegőztető nyílásba beletettem egy húshőmérőt, hogy tudjam milyen hőmérséklet van bent. A gömbgrill belsejében igen meleg füstös pára keletkezett, ami lassan felmelegítette a húst.
Időnként a húshőmérőt beleszúrtam a húsba, hogy lássam hol tart a sülésben.

Mikor a parázs leégett újratöltöttem friss, forró parázzsal, amit a férjem gondosan előkészített. Érdemes grillgyújtót használni, vagy egy vödröt kilyuggatni és abból csinálni ilyet. Mikor kész a parázs, egyszerűen csak beleöntjük a grillbe.
Dobtam a parázsra pár darabka meggyfát. Almafa lett volna az igazi, de az nem volt. Nem kell belőle sok, csak 1-2 marék forgácsolt fa, ez füstölög a grillben a parázs tetején. Kell a megfelelő buké képződéséhez.


 
Mivel olcsó, vékony fémlemezből készült a gömbgrill, igen nagy volt a hőveszteség, gyakran kellett után tölteni parazsat. Ilyenkor a beltérben lévő pára elillant és a hőmérsékletet nem tudtuk egyenletesen tartani. Hőmérsékletről bővebben itt.


Néha meglocsoltam a húst mop sauce nevű löttyel. Sok recept van ebben a témában is.

Az én receptem:

1 dl olaj
1 dl paradicsomszósz
5 dl almalé (rostos)
1 dl almaecet
4 ek a száraz pác fűszerkeverékből
1 vöröshagyma szeletekre vágva

Minden parázs utántöltésnél meglocsoltam a húst ezzel, mikor elfogyott, akkor a hús alatt lévő tepsiben gyűlő szafttal locsoltam. Vigyázni kell, hogy a tepsiben mindig legyen folyadék, forró vízzel mindig ki lehet pótolni, ha kell.
A sütés felénél megfordítottam a lapockát, hogy egyenletesen kapjon párát mindenhol.

Úgy tippeltük, hogy 6-8 óra alatt kell elkészülnie a disznódarabnak, mi 7 óra sütés után meguntuk és levettük a tűzről. Még fél órát alufóliába és törölközőbe csavarva pihentettük (mert elfáradt szegény).

VÉGEREDMÉNY

Finom lett, zabáltuk. A technológiai hiányosságok és a tapasztalatlanságunk miatt nem lett „igazi” barbecue a végeredmény. Szárazabb lett a kelleténél és nem lett elég omlós, de attól még finom volt. Igazából valami füstölt kemencés sonkára hasonlított, csak szaftosabb volt.

KONKLÚZIÓ
Nagyszerű ez a barbecue, mert ha elszúrja az ember, akkor is fincsi kaja lesz belőle.

Az első barbecue sültünk







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése